Di
dalam suatu proses kognitif iaitu mengenai perhatian dan pengamatan, terdapat
beberapa perkara yang ingin dikaji iaitu adakah terdapat perbezaan diantara kedua-dua
perkara tersebut. Seperti yang kita ketahui kedua-dua perkara tersebut saling
berkaitan diantara satu sama lain. Sebagai contohnya, apabila seseorang
memberikan sesuatu perhatian terhadap sesuatu perkara secara tidak langsungnya
proses penumpuan akan berlaku. Proses pengamatan pula berlaku apabila melibatkan
penglihatan dan pendengaran yang di bawa ke otak.
Dari segi definisi pula, perhatian
ini adalah suatu proses kognitif yang menumpukan perhatian kepada sesuatu
perkara dan tidak menghiraukan perkara-perkara yang lain. Perhatian juga
merupakan pemusatan atau konsentrasi dari seluruh aktiviti individu yang
ditunjukkan kepada sesuatu atau sekumpulan objek. Manakala menurut William
james (1890) pula adalah iainya bersifat terhad kerana manusia hanya
mampu tertumpu pada satu perkara pada satu masa. Penumpuan itu juga adalah
terpilih sifatnya kerana manusia boleh memilih tumpuan pada satu perkara.
Definisi yang seterusnya pula adalah pengamatan. Menurut ruth strang, pengamatan
ialah satu proses yang bergantung kepada kognitif dan kederiaan. Proses ini penting
terutama sekali dalam pembinaan konsep yang dialami oleh kanak-kanak.
Dengan meneliti kedua-dua definisi
tersebut secara keseluruhannya dapat kita simpulkan bahawa terdapat perbezaan
diantara proses perhatian dengan pengamatan. Apa yang membezakan diantara
kedua-duanya ialah proses perhatian ataupun penumpuan hanya berlaku dengan
penggunaan deria penglihatan dan pendengaran sahaja. Sesorang individu itu akan
memberikan perhatian kepada sesuatu yang diingini sahaja dan hanya mampu
memberikan satu perhatian sahaja pada suatu masa. Selain itu, perhatian juga
merupakan kegiatan yang dilakukan oleh seseorang yang tertuju kepada suatu
objek atau sekumpulan objek. Hanya perkara yang menarik minat sahaja akan
diberikan perhatian sepenuhnya.
Seperti
contoh didalam kelas, hanya pelajar yang meminati subjek sejarah sahaja akan
memberikan perhatian terhadap guru yang mengajar subjek tersebut manakala
pelajar yang tidak berminat dengan subjek tersebut tidak akan memberikan
perhatian kepada subjek sejarah tersebut. Apabila pelajar tersebut tidak
memberikan perhatian kepada subjek tersebut akan membuatkan pelajar tersebut
lebih cenderung untuk mendapat markah yang rendah berbanding mereka yang
memberi tumpuan sepenuhnya.
Manakala dari segi pengamatan pula,
ianya berlaku apabila proses perhatian telah berlaku dan diikuti dengan
pengalaman seseorang dan juga rangsangan yang diterima. Kemudian rangsangan
yang diterima tersebut dihantar ke otak untuk melakukan proses mentafsir,
menyimpan atau menyatakan rangsangan itu sebagai gerak balas melalui pertuturan
ataupun perlakuan fizikal, atau kedua-duanya sekali.
Sebagai contoh, apabila seseorang
individu tersebut memberi perhatian terhadap bunyi motorsikal . Apabila kita
telah memberi perhatian terhadap bunyi suatu motorsikal itu, sudah tentunya
kita telah menghafal bunyi yang dikeluarkan oleh motorsikal tersebut di samping
mengingati bagaimana rupa bentuk motorsikal tersebut sesuai dengan bunyi yang
dikeluarkan. Dengan pengalaman kita sebelum ini memberi perhatian terhadap
bunyi sesuatu motorsikal tersebut, apabila kita mendengar sahaja bunyi
motorsikal tersebut di suatu kawasan, secara automatiknya kita telah
membayangkan rupa paras motorsikal tersebut di dalam minda kita.
Secara kesimpulannya, apa yang
membezakan diantara kedua-duanya ialah perhatian hanya berlaku sekiranya
seseorang itu meminati sesuatu perkara tersebut dan proses perhatian hanyalah
sekadar menerima maklumat sahaja tanpa mengeluarkan apa yang diterimanya.
Berbeza pula dengan pengamatan, iaitu proses pengamatan berlaku apabila
menerima sesuatu rangsangan terhadap deria dan mengeluarkannya melalui gerak
balas, melalui pertuturan dan perlakuan fizikal.
No comments:
Post a Comment